Avdelningen för offentlig informationshantering vid Riksarkivet som FGS-funktionen ingår i, har efter ett antal mer eller mindre oförutsedda händelser under en längre tid haft en lägre bemanning än vanligt och även vakanta chefstjänster. Mycket av avdelningens arbete har därför fått stå tillbaka under året. Den rådande situationen har även inverkat på arbetet vid FGS-funktionen vilken under året dels inte har kunnat hålla en full bemanning, dels inte uteslutande har kunnat prioritera arbetet med att ta fram de planerade FGS:erna.
Med anledning av detta och några i övrigt ändrade förutsättningar för arbetet har vi fått lov att göras en del omprioriteringar. I nuläget är det oklart om den sedan tidigare fastlagda tidsplanen kan hållas.
För närvarande pågår arbetet med ”FGS Ärendehantering”, ”FGS Personal” och ”FGS Arkivredovisning”. Arbetet består bland annat av att anpassa dokumenten till den nu framtagna formen för att skriva en FGS, behandla alla inkomna synpunkter samt att uppdatera enligt senaste erfarenheter från bland annat projektet EARK.
Under hösten kommer arbetet främst att fokuseras på ”FGS Ärendehantering” och ”FGS Arkivredovisning” medan färdigställandet av ”FGS Personal” antagligen kommer att bli fördröjt.